Dessidessan

Livet med hjärntumör

Museumshelg

Kategori: Allmänt

Pratiken var bra både på torsdagen och fredagen.

Jag hjälpte till med Mädchentreff på torsdagen och på fredagen träffade jag gruppen jag kommer att åka med till Berlin med. Vet inte om jag skrivit om det men vår mädchengrupp som Mercia har med tjejer mellan 16- min ålder sponsras att åka till Berlin mellan 3-6 april. Vi kommer att åka buss hela tredje och hela sjätte så det blir bara två dagar i Berlin men vi har all mat inklusive och det enda jag behöver betala för att åka med och förhoppningsvis få se något nytt i Berlin är 15 Euro. Det är nästan mindre än jag skulle betalat för att stanna hemma :P
Dessutom innebär det att jag i och med resan kan vara med denna grupp varje fredag o lära känna alla. Det är tjejer från en internationell skola där alla har utländsk bakgrund. Vet inte riktigt hur det är men vissa har iaf bara uppehållstillstånd så det är en salig röra på tjejer. :)

Sprang i torsdagskväll också, det passet gick också sådär. Tränade hemma efteråt. Det finns ju en stång och massa vikter här, dock ingen matta :/

I fredags skulle jag vart ute och sprungit efter praktiken men hade ingen lust alls och ont i magen och hade nyss ätit (vi åt jättesent på praktiken) så tyckte jag skulle ta passet idag (söndag) det gick också skit... Det har regnat och gjorde det när jag kom upp också så det var geggigt förut nu lär det var blött överallt på de ställen där jag hittar så lusten försvann.

Annars har jag idag bara sett film och tagit det lugnt och frusit. Något har hänt med värmen. De har ett skåp här med någon gaslåga som ska brinna hela tiden (eller den ska stängas av på natten men i övrigt ska den va på) men den har inte fungerat nu någon dag. Så nu har det blivit jättekallt. I förra veckan va den också av men kom tillbaka så tänkte den skulle göra det igen. Pratade med Manuel och efter mkt tryckande hittade jag en knapp som fick igång lågan. Den var dock inte igång alltför länge. Den har redan slocknat igen o nu går det inte o få igång den med knappen heller.

Igår var en speciell dag. Jag köpte ett museumskort för 15 Euro och kunde besöka 10 olika museum. Skulle fortsatt med det idag egentligen. Men verkligen haft en sån där dag när jag inte har ork för något och absolut inte vill gå ut genom dörren om jag inte måste.

Men iaf jag besökte:
Römisch-Germanisches Museum: Romartidenmuseum. Intressant att se massor med avbildningar och massor med stenar på latin och smycken m.m från romartiden. Precis i min smak :)


Ludwigmuseum: Konstmuseum med konst från olika epoker. Bland annat hade de verk av Picasso som jag ville se men när jag väl såg dem var jag faktiskt inte alls intresserad. De var inga speciella tavlor tyvärr... Men en tavla av Salvador Dalí fastnade :)

Salvador Dalí           vs  Modern Konst

NS- Dokumentationszentrum: Ett hus där Nazisterna höll till under andra världskriget. I källaren hade de massor med folk fängslade och där skedde även tortyr. Huset var arkiv efter kriget men efter mycket om och men lyckades huset göras om till minnescentrum och alla inristningar i cellerna har restaurerats. De två övervåningarna har gjorts till informationsrum där man kan följa hela utvecklingen och lyssna på intervjuer av några människor som lidit m.m
Det var väldigt intressant blev dock för mycket i slutänden. Det tog alldeles för lång tid och var alldeles för mkt, hade behövt gått dit en gång till för att kunna ta till mig sista delen av all fakta. Det blev liksom för mkt faktaläsning efter ett tag, det gick inte in mer i huvudet.

Lyssnar på en tvångssteriliserad kvinnas historia, en bok med 7000 namn på Kölnare som dog under 2WW och en inskrift nere i fängelsehålan.

Kölnisches Stadtmuseum: Kölns historia på två våningar. Intressant men lite upprepat från de tidigare museumen med konst, romarobjekt och dokumentation från kriget. Två saker var dock mer intressanta än allt det andra: en tillängning till kvinnorollen på 1900-talet och en tavla. Tavlan var en kopia av en målare jag inte lade på minnet men denne målaren kopierade iaf tavlan som finns på Napoleon när han sitter på den vita stegrande hästen och den tavlan tycker jag är riktigt mäktig och alltid velat se orginalet så den berörde mig även om det nu bara var en riktigt bra gjord kopia. Museum hade inte ägnat den så mkt uppmärksamhet för den var inklämd så jag knappt kunde få ett kort på den. Det gick inte att baka ifrån den så att ljuset skulle låta bli att blänka i tavlan.

Kopian av Napoleontavlan, Stämpelklocka, Kvinnorollen under 1900talet och en tavla på hur man bör sitta vid skolbänken..


Museum Schnütgen: Sög. Bara massa heliga avbildningar och om Kristus och det kan väl vara intressant i sig men de var faktiskt inte det.
Sonderausstellung Schnütgen/Rautenstrauch-Joest Museum: Ingen aning om vilket museum denna speciella utställning tillhörde. Det verkar som om Rautenstrauch-Joest Museumet ligger i samma hus som Schnütgen som det hade ju redan stängt så dit kunde jag inte gå iaf.
Aja den där tidsbegränsade utställningen var också om kristendomen men jag kom på mig själv med att förvånas när man kände igen vissa statyer och personer. Man kan mer om kristendomen än man tror.

Kvarvarande museum som jag troligen inte kommer besöka i och med att jag inte gjorde det idag:
Rautenstrauch-Joest Museum: Människans utveckling, hade kunnat vara intressant...
Haus für Angewandte Kunst: Konst med allt möjligt typ lampor, möbler m.m Känns inte som om de intresserar mig iaf.
Wallraf-Richartz: konst från medeltid till idag. - Känner mig ändå nöjd med konst.
Ostasiatisches Kunstmuseum: östasiatisk konst, mer konst....
Praetorium/Jüdisches Museum: hade också kunnat vara intressant. Med ett gammalt badställe under marken där bland annat kvinnorna badade efter att de haft sin månadsblödning. Men dit var inträdet inte alltför dyrt så dit kan jag gå en annan gång om jag vill.

Sammantaget har jag ändå betalat 15 Euro istället för 35,50 som jag skulle ha gjort om jag betalat varje ställe för sig. :)


Imorrn ska jag upp extremt tidigt för att vara jag just nu i livet. Måste åka med S-bahn klockan 07.30 för jag ska ackompanjera Shewa när hon ska till jobcenter med en klient. Bett om o få följa med så får skylla mig själv. Det är 08.30 där men kommer ta 40min dit och sen är det 15min till fots ifrån S-bahn också... Undrar närifrån jag får skriva upp att jag börjar dock och om ja kanske kan ta ut den övertiden när Viktor är här :)

Viktor ska förresten komma hit en vecka och ååå vad jag längtar ♥ 16:e mars till den 23:e ♥


Nu ska jag göra lite nytta så att denna dag inte helt slösas bort. Städa och plugga...

Passet jag inte springer idag får jag inte hoppa över utan de läggs till nästa veckas 4 pass, det är mitt eget straff. Bara 10 veckor kvar till Gbg-varvet, jag tror inte jag kommer ta mig runt som det känns just nu.....


yours truly
Dessidessan

Kommentarer


Kommentera inlägget här: