Dessidessan

Livet med hjärntumör

Sista praktikveckan

Kategori: Allmänt


Jahapp nu är min sista praktikvecka över.
Dagarna har gått snabbt!

Tillbringade både måndag och tisdagsförmiddagen på olika AK-möten (arbeitskreis/arbeitsgrupp) nämligen AK Lila och AK gegen Rassismus und Diskriminierung. Båda var väldigt intressanta och sen gick resten av de dagarna bort i all hast.

På onsdagen dvs. igår den 25/4 hade jag min sista teamsitzung och då fick jag min feedback. Jag fick höra att jag är: väldigt engagerad, nyfiken, pålitlig, gör alla mina uppgifter snabbt och effektivt men med stor nogrannhet. Jag är pliktmedveten och principfast och jag ställer väldigt många frågor (ibland för många tyckte Behshid men menade väl). Jag är alltid glad och jag vill göra saker själv och kämpar för uppgifter. Jag är lugn och i början blyg men även envis. Även öppen och ärlig och säger alltid vad jag tycker och framför allt gav jag alla en tankeställare i och med att jag kom med mina egna erfarenheter ifrån Sverige och ställde frågor/ifrågasatte saker som för dem är vardagsmat/normala saker.

Behshid och jag har ibland munhuggats och blivit irriterade på varandra men vi båda två var överens om att det är därför vi gillar varandra så mkt för vi kan munhuggas och sen är det över och allt är bra igen och inga sura miner stannar.

Inte helt fel feedback tyckte jag! :)

Efter det försökte jag avsluta alla mina uppgifter som jag haft och rensa mina saker men fick även visa runt/berätta allt som jag hade o dela med mig av till de nya praktikanterna (en ny praktikant som ska vara där i två månader och en ny ehrenamtlich som ska va där en gång i veckan). Vilket jag tror de uppskattade. De fick veta mer av mig på en dag än jag visste på två veckor.

Igår sprang jag efter praktiken bort till Rheinpark som ska vara en av Kölns finaste parker och där har jag inte vart ännu. Den var faktiskt fin men tycker inte den är bättre än vissa parker jag redan sett. :)

Bytte även mina två enda ord jag utbytt med mina uthyrare igår nämligen: God morgon och hej!

Idag hade jag då min sista praktikdag. Började dagen med o få min vanliga torsdagsuppgift av Behshid (sammanställa kvitton och skriva upp dem i en lista) och sen handlade jag lite inför sista träffen med ungdomarna som jag har vart med o jobbat med varje torsdagseftermiddag.

Jag gjorde rabarberpaj till dem men många av dem hade aldrig ätit rabarber förut och då är det ju lite konstigt och man är inte riktigt van vid den sötsura smaken. men några av dem tyckte om det iaf.

Sötnosarna gav mig blommor också och jag fick vara deras första intervjuobjekt och berätta om mitt liv för dem. :) Så kommer vara med i deras fotoutställning. :)

Även Mercia, Anna och Behshid gav mig varsin present också. Mercia gav mig en I♥Köln-väska, Anna en ljudbok med en komiker och Behshid ett recepthäfte för soppor.

Gjorde även en förtjänst idag. Hade släpat med mig alla mina saker som jag kunde ta med mig ifrån lägenheten som jag inte vill lämna till dem här: tvättmedel, popcorn, socker, bakpulver, vaniljsocker, vanish, en filt, en handduk (de andra handdukarna kommer ja få lämna här) m.m som jag sålde till agisra och fick ihop 21 Euro för det.

Var tungt när jag till slut gick ifrån praktiken strax innan 5. Jag kommer sakna nästan allihop och framför allt Anna som jag verkligen gillat och som jag pratat med om i princip allt som jag haft på hjärtat under denna tid. Men även Mercia som jag jobbat så mycket med och som jag också kunnat prata med och Valentina som jag varit hemma hos två gånger.

Gick på McFit en sista gång och plågade mina ben och magmuskler och gav bort mitt schampoo till en random person eftersom jag garanterat redan har övervikt.

Sitter nu här på mitt rum. Har städat och packat så långt det går utan o lägga ned datorn o därmed kunna packa ned resten. De ville ju kolla mitt rum innan jag åker och se om ngt gått sönder men de har inte knackat på och har inte gått ut ur sitt rum sen jag kom hem vid halv åtta-snåret och jag tänker då inte knacka på o utsätta mig för det. Jag har skrivit ett klagobrev och tagit beviskort som jag kommer lämna och hoppas på att jag aldrig behöver höra av dem igen.


Men hur har nu praktiken varit då.

Praktiken
har varit rolig. Jag har inte riktigt fått gjort alla de saker jag ville göra - inte varit vid Jugendamt, inte varit vid Ausländerbehörde. Men men det får gå. Har trivts som sjutton de sista veckorna. Den första tiden var inte så kul då det inte fanns lika mkt o göra o vi var så många praktikanter. Sista tiden var det tvärtom istället. Vi blev färre praktikanter och fick mer o göra (dvs. de kom fler klienter).
Men jag vet inte om jag vill hålla på med rådgivning hela mitt liv sen. Är ju intresserad av att vara jourarbetare ett tag iaf. Men jag vill nog hellre kämpa för mänskliga rättigheter och kvinnors rättighet politiskt än genom rådgivning och stöd för utsatta. Det är det jag kommit fram till av denna praktik. Så har iaf kommit en bit på vägen med vad jag vill göra med mitt liv.

Jag har älskat staden. Köln kommer för alltid stanna i mitt hjärta och jag skulle väldigt gärna kunna bo här igen. Det är en storstad men med så många parker har jag ändå inte känt den där jobbiga storstadskänslan som jag har fått i Stockholm, Berlin och London. Färdmedlena lär man sig ganska fort och jag tycker det funkar hyffsat bra o ta sig trots avstånden.
Sen har jag ju inte bott mitt i smeten heller så det har kanske varit en fördel så att man kommer ifrån folkskaran som jag inte riktigt gillat när man gått längs med inköpsgatan och hela tiden stöter emot folk som skiter fullständigt i att du också går där. :P

Boendet har jag ju inte haft sån jättestor tur med men men inte mycket o göra åt. Jag ångrar o kommer väl ångra länge till att jag försökte vara snäll och erbjöd mig att försöka hitta någon annan för dem de 19 dagarna jag nu inte är här men ändå betalat för. De ville fundera på det och jag har aldrig fått ett svar och jag tjatade aldrig. Men hade jag istället för o försöka va snäll bara sagt upp kontraktet så hade de varit tvungna att ge mig tillbaka mina 175 Euro. Doh!



Han var här nyss och knackade på o pratade med mig. Hon har åkt fick jag höra. O han var trevlig nu. Hoppades att jag hade trivts och så och erbjöd sig att skicka något för mig om jag har för mkt vikt och var som sagt väldigt trevlig. Så fick väldigt dåligt samvete nu för att jag skrivit klagomåls brev och framkallat bevisfoton men samtidigt bara för att han vart trevlig EN KVÄLL så gottgör de ju inte för hur jag mått här i boendet.. Måste fundera lite...

yours truly
Dessidessan








Kommentarer


Kommentera inlägget här: