Dessidessan

Livet med hjärntumör

Nya årets första dagar i Zürs

Kategori: Allmänt

Första i första tvåtusennio – sjukt!

Gårdagskvällen gick väl sådär. Ändrades till åtta rätter istället för nio dock. Men bärandet gick inte så bra. På en av förrätterna stod ett litet snapsglas med innehåll på och det föll för mig en gång, skit störigt. Dessutom räddade Sebastian mig en gång, ett glas från en annan förrätt höll på att glida av och han tog tag i det och hjälpte mig med den tallriken. Räddande ängel!

Men slapp undan ganska mycket bärande ändå. Fick nämligen ansvaret för att servera ett rum på andra våningen så med andra ord skulle jag springa upp dit och duka samt lämna och hämta rätterna. och de första fyra rätterna fick hon också. Sen ville hon tyvärr inte ha mer. Men så en rätt slapp jag helt undan att servera, fick fixa bröd åt kockarna istället. Men tappade iaf inget så att det gick sönder, det gjorde dock andra. Men kvällen gick väl trots allt hyffsat, måste jag väl ändå påstå. Klockan tolv sprang vi ut och sa gott nytt år till varandra och tittade lite på raketer. Det snöade, jättemysigt.
Men hemlängtan hade redan slagit mig tidigare på kvällen och jag kunde inte längre hålla tillbaka hemlängtan så tårarna började rinna utan hejd. Skit störigt! Pratade dock en snabbis med mamma, för att lindra det. Pratade massa med danskarna på svenska, det var härligt det lindrade också.

Vi trodde att vi skulle bli färdiga till klockan två men vi jobbade på fort och blev färdiga klockan kvart över ett. Drack en öl med de andra och gick sedan upp med Kathi. Ringde en snabbis till Jimmie, förknippar ju nyår väldigt mkt med honom nu sedan han sa att han älskade mig för två år sedan på tolvslaget. Men lika bra att jag börjar vänja mig vid att det inte kommer ske igen… Pratade sedan en stund med Kathi om kvällen och nyår och lite sånt, hade jätteroligt tills vi båda somnade av utmattning (jag kunde iofs inte somna på länge på grund av att fötterna dunkade så förfärligt).

*Alla möjliga hemska svordomar borde stå här men av respekt till bland annat mummo så skriver jag dem inte utan ni kan få tänka er dem själva* - VI försov oss imorse. Jag vaknade klockan en minut i åtta och slängde mig upp. Skrek på Kathi att stiga upp och så slängde vi på oss kläder och störtade ned. Utanför dörren mötte vi Slobo, han hade tänkt kolla vart vi var. Vi sprang ned och var nere till fem över åtta. Men trots det så var vi ju försenade, och vi var båda rädda för förlängd tjänst, med andra ord jobba till slutet runt tolv. Petra kom dock och pratade med oss, skällde ut oss för att vi försovit oss och så sa hon att hon och de andra inte skulle säga något idag men nästa gång så skulle hon verkligen inte vara tyst. Är både tacksam och förbannad för det samtalet. Tacksam för att de ställde upp nu efter nyår, men förbannad för att hon skällde ut oss så, som om de inte är tillräckligt jobbigt för oss ändå och självklart så förstår vi ju att man skall vara i tid, det var liksom inte som om vi ville försova oss.
(tredje försovningen får man sparken).

Iaf, jag glömde mina glasögon så har gått och varit halvblind hela dagen. Har däremot fått låna ett par skor av husdamen. Hon har 38 så de är förstora men jag har stoppat ned ett antal servetter framme vid tårna och under foten så de går okey och de gör inte lika ont som mina egna skor.
Dessutom hade vi ju nyårsbuffe nu på dagen. Vilket innebar att vi skulle äta i två skift, trodde jag skulle äta i andra men tydligen i första så åt de sista fem minuterna av första skiftet. Super, när man inte ätit frukost..
Jag försökte iaf mitt bästa med buffén sedan, fick fyra beställningar som jag lyckades föra vidare så att gästerna fick dem. Men måste verkligen varje gång fråga igen vad kunden säger, det är tråkigt men samtidigt är det ju en säkerhetsåtgärd så att det inte blir fel. Alla vi som var där fick iaf 10 € var i dricks, mina första dricks som jag får behålla. Annars får vi dricks som sedan ges till stationsledaren och så delas det upp vid månadsslutet.

Nu ska jag sova en timme, lära mig menyn och sedan bada badkar för att sedan jobba igen. Ni får ha de så bra. Puss och Kram Jo och gott nytt år!!!!!!!!!

Jo förresten har fått låna ett par skor ifrån ”Husdamen” men de är förstora så jag har stoppat hela skorna fulla med servetter… :p De här skorna gör också ont men iaf inte lika ont som de andra.



2:a Januari 2009

Leck mich am Arsch! –Kyss mig i arslet, det är mitt och Kathis motto. Det hjälper verkligen att tänka så ibland när allt är skit.

Gårdagskvällen var riktigt hemsk. Stressigare än någonsin! Hade fem stycken rumsbeställningar som jag skulle förbereda, bära upp och duka av, helt själv.
Svarade dessutom alla ggrna själv i telefon, skönt att jag kan göra något. Annars stod jag mest vid mina bestick igen.

Nicole är hemsk. Petra skrek på mig idag, gick därifrån för jag förstår ändå inte vad hon skriker så. Katharina var riktigt elak idag – Jag pratar väl inte kinesiska eller? Var hennes kommentar när jag frågade vad hon sade. Men allvarligt hon pratar verkligen sluddrigt och så vänder hon ryggen till när hon pratar också, hur sjutton skall jag då kunna höra?? Gris!

Idag var lite för mkt och provtiden går ut idag så har hela dagen tänkt på om jag vill stanna eller ej. Pratade med Fru Jochum om vad jag skulle göra. Hon förstår mig i allt men bad mig stanna och så sa hon att det kommer verkligen bli lugnare efter imorgon. Så stannar väl då.

Får onsdag och torsdag ledigt nästa vecka! Härligt…. Synd att vi inte får veta det tidigare bara, annars kunde ju någon kanske kunnat hälsa på.. Eller… Vem skulle då hälsa på?

Fått blåsor av skorna. typiskt… Vilka skor skall man då använda? De som gör ont eller de som ger blåsor?? BARA 4 DAGAR TILL sen nya skor. Har bestämt mig för att åka till Insbruck istället för Bludenz. Kan jag kolla in en lite större stad i Österrike… =)


Nee plugga ord och meny!
Ha de bra Puss och kram tysken

Kväll: Kvällen har gått skit för både Kathi och mig.
Jag blev placerad på station fyra och fem och det saknades ikväll två personer men stationerna behövde mig inte så då tänkte jag att jag kunde putsa bestick en liten stund då blev jag utskälld av Martin för att jag putsade bestick och inte var ute på stationerna.
Kom iaf ifrån en stund när jag var uppe på två rumsbetjäningar. Men har ändå lärt mig en hel del ikväll för jag pratade med Mattias och han förklarade en hel del.
Kathi hade ikväll problem med Petra som var lika uppstressad som vanligt och som vanligt tog hon ut det på oss andra. Men Kathi har pratat med henne och hon menar det ju inte, men det spelar ju ingen roll när hon upprepade ggr behandlar oss dåligt.
Men hon skulle prata med Nicole åt oss för Nicole är verkligen hemskt mot oss. Då kanske Nicole bättrar sig. Då har jag bara problem med Katharina som jag haft problem med hela kvällen. Jag kan inte för mitt liv höra vad hon säger..

Jag ångrar så att jag inte gick idag. Jag vill inte vara här och plåga mig själv,.. Jag vill bort ifrån den här branschen sen. (enda stället jag kan tänka mig att jobba på om jag nu ska stanna inom branschen är Åminne). Försöka söka jobb annanstans, börja redan på onsdag och torsdag med att söka kanske?! Min dröm om att ha ett eget hotell eller restaurang är som bortblåst och därmed också den lilla vissheten jag hade om vad jag vill studera. suck..



3:e Januari

Dagen idag var först helt okey. Var på station ett först och där lär jag mig en hel del, kommit bort helt ifrån bestick idag. Tyvärr hade vi inte så många rumsbeställningar på frukosten men det fanns att göra ändå.

Har lärt mig både grammatik och en hel del praktiskt.
Eftermiddagsrasten gick åt till att skriva ord, inte gjort det sedan den 29:e december, tvätta mina blusar, plugga meny, duscha och hämta klänningarna i tvättstugan.
Vi fick idag biffhamburgare med toastbröd, riktigt smaskigt faktiskt.

Kvällstjänsten däremot gick inte så bra. Blev indelad på station fyra och där gick det sedan åt skogen. Har ju fortfarande inte klok koll på vad det är jag skall göra och vill inte bara stå där. Theresa och Katharina är dock så att de inte svarar på mina frågor.
Katharina svarar ju inte alls, hon säger bara att hon gör det själv, vägrar visa mig och säger till mig att gå därifrån och Theresa hon säger hellre åt Katharina att göra saker än hon förklarar för mig. Har försökt så gott jag kunnat med att hälla upp dryck och så men har ju inte koll på vad alla dricker heller eftersom jag hela tiden har ny station och Theresa hade inte tålamod att säga vad alla bord och personer drack utan hon sa bara ett par. Suck…
Alla andra svarar på mina frågor, om inte direkt så iaf senare och de visar mig iaf när det gör sakerna.. Neee så kvällen var inte så riktigt bra.
Pratade dock med Petra, hon är ställföreträdare efter Martin, om det nu efteråt och sa att till en början nu när jag ännu ska lära mig saker så kanske det är bäst att jag inte är där utan på någon annan station. Hon höll med mig. Hörde henne dock prata med Theresa efteråt och Theresa lät inte glad.
(Petra är dessutom så mkt snällare nu sedan Kathi pratat med henne)

Hmm dessutom fick vi ett problem. Kathi hade två stycken förrätter med från köket och vi skall alltid servera två och två så långt det går. Tyckte att hon sa bordsnummer 43 men var inte riktigt säker så lät henne gå före. Hon stannade vid 42. Puffade till henne lite men hon gick inte vidare utan ställde ned sin tallrik där vid det bordet så då tänkte jag att jag hörde väl fel och satte också ned min tallrik där. Frågade henne sedan vilket nr hon sagt och hon sa 43. Vi hade alltså serverat fel bord, fel rätt. Blev riktigt jobbigt där ett tag. Haha vi sa dock inget till de som fått fel rätt utan beställde bara nya till de som inte fick.
De som fått fel, sade aldrig något och var nöjda vid kvällens slut. Då var det bara jobbigt men nu efteråt kan jag bara skratta. Ringde och berättade för Jimmie. 5 € för 7 minuter men det var det värt för att höra honom skratta gott åt vårat misstag.

Imorgon och på måndag är Kathi ledig, kommer bli lite jobbigt att jobba utan henne, men det måste gå! Hon är ju ledig varje söndag och måndag hela säsongen så jag måste ju lära mig att klara mig utan henne. Imorgon börjar det dessutom någon ny och i nästa vecka ytterligare en ny.

SOVA! Sov gott… (Ser inte fram emot att publicera det här, tycker så synd om er när ni måste läsa så mkt!, förlåt!!) Puss och Kram



4:e Januari 2009

Morgonen var lugn. Hade bara tre stycken frukostbeställningar men jag hade att göra ändå.
Har lärt mig lite av småsysslor som jag kan göra när inget annat för oss etagespringare finns att göra. Vek servetter, putsade bestick, lade bestick i silverbad, gjorde iordning ketchup och lingonsylt till middagen, gjorde rent vår etage station i köket, hämtade och fyllde på saker, tömde liften tusen ggr, fyllde på glas och muggar och tallrikar m.m. Sånt där småpyssel som ingen egentligen tänker på att man måste göra och ändå blir det sånt hiskeligt liv när det inte är gjort :P

Var idag på station 2. Marie har gått runt med mig och visat massor idag. Känner mig helt snurrig i skallen.
Hon har förklarat de olika kaffesorterna och vad man skall ta med till varje, de öppna vinerna och vart de vinerna står som redan är reserverade. Har både serverat, dukat av, hällt upp dryck, burit ut mat, och dukat på.
Alltså har jag lärt mig en hel del.
När dessutom Petra är i närheten lär jag mig grammtik också för hon kan helt plötsligt slänga ur sig någon rad med ord eller så som har att göra med vad hon håller på med just då. Kanske en komparation utav adjektiv (het-hetare-hetast t.ex.), eller en följd av presens, perfekt och preteritum eller om ord är die, das eller der. Det är verkligen jättebra för jag registrerar det ganska så bra när jag har sammanhang för det. Alltså lärt mig jättemkt och det känns helt okey idag, trots att Kathi inte är där.

Jag och Dominique grälade båda två med diskarna idag. Nötter är vad de är och så är de handikappade också. Om man står där och plockar av en bricka som står på deras bänk då står de och glor på en tills man ställer av en tallrik på själva bänken - Då tar de den. Men de kan inte hjälpa till att plocka av brickan så att det går fortare, nej! Dessutom så för minsta lilla fel (du behöver inte ha gjort felet) så skriker de på en och håller på och idag tog det stopp för mig, jag sa ifrån att de får för i *pip* sluta skrika på folk som inte har med just det felet att göra. Det lär brista för mig fler gånger, de äckliga gubbarna går mig på nerverna.
När de inte har bättre för sig kan de dessutom stå och stirra på en med dregglande blick när man står och putsar bestick, hur jobbigt är inte det då?
Plus att ungefär 70 % av sakerna som vi får till putsstationen är inte rena. De får vi alltså skicka tillbaka och så får vi dem smutsiga igen. Vi säger till att ”De här sakerna är smutsiga” och då får vi till svar ”ja, och? Det är väl inte vårt fel, vi är inte maskinen”. Men herregud, jag har också diskat en hel del i Åminne, jag vet att vissa saker inte blir rena om de inte först blir avspolade och vissa saker blir inte rena om de står i en besticklåda (ex. slevar). Ska det vara så otroligt svårt att då fixa det så att de slipper diska om och om och om?! Suck…




Jag vet att jag inte publicerat på länge och att det nu blivit mkt men hoppas att ni ändå orkar läsa vad som händer i mitt liv, saknar er där hemma! Puss och Kram

Kommentarer

  • Jimmie säger:

    Självklart orkar jag läsa igenom allt men jag väntar med att kommentera alltihopa tills vi pratas vid på msn eller något :) Annars blir din blogg och min kommentar typ lika långa :) puss så länge..

    2009-01-05 | 00:09:09

Kommentera inlägget här: