Dessidessan

Livet med hjärntumör

Migrationsverket lever upp till förväntningarna

Kategori: Allmänt

I alla fall såhär långt! :)

Har jobbat 8 dagar nu och än så länge stortrivs jag och tycker allt är intressant!
 
Än så länge har jag personligen inte gjort så mycket utan har suttit med och gått runt och ställt tusentals frågor. Har varit med och meddelat både PUT - permanent uppehållstillstånd - och avvisning. Det är inget problem alls att komma upp på morgnarna förutom att vakna till, sen är jag på g för jag vill till  jobbet och lära mig mer. Har fått åka med på föreläsning i Helsingborg i förra torsdagen men också på två planeringsdagar i Helsingborg.
 
Igår fick jag äntligen mitt behörighetskort så har gjort mina första kallelser och i torsdags skrev jag min första journalanteckning även om det inte var i mitt namn. Jag är alltså ansvarig handläggare för alla som bor i Alstermo och ska göra musar (mottagningsutredningssamtal) och delgivningar (av beslut) och besluta kringa olika bidrag. Jag får även möjlighet att delta vid återvändsärenden.

Allt är jätteintressant än så länge och alla är riktigt goa och jag trivs som fisken i vattnet :)

Angående studierna: Hoppade av spanskan förra lördagen och det känns som om en sten föll av mina axlar. Jag har kommit fram till att jag behöver läsa en kurs med fysisk närvaro så att jag kan få igång mitt språk lite bättre och förstå mig på grammatiken bättre. Fick ändå inte godkänt på mina skrivuppgifter så skulle inte ha klarat ena delkursen även om jag hade klarat tentan. Den andra delkursen har läraren erbjudit mig att fortsätta på för den hade jag nog klarat men har inte svarat så vet inte om han avanmält mig från kursen.
 
Franskan går lite sådär med jobbet, kommer tillbaka till campus mellan 17.15-17.30 och börjar 17.15 så det är lite småtungt o komma iväg på de lektionerna. Är ganska trött då. Kom iväg första onsdagen men inte andra onsdagen och första onsdagen missade jag istället styrelsemötet efter för att det bara blev totalt på tok för mycket. 

Sexualiserat våld ska jag sätta mig och skriva i nu idag och imorgon. Deadlinen på en uppgift som var i fredags blev uppskjuten men det var lika bra för jag hade knappt hunnit bli färdig. Nu har jag bra med tid på mig och denna kurs tror jag inte blir några problem alls att klara av.
 
Angående träningen: Det verkar inte vara problem alls att komma iväg o träna efter jobbet. Träningen blir snarare mycket skönare. Iaf än så länge. Det viktigaste är att man inte fastnar när man väl kommer hem.


Viktor har varit hemma på ön för praktik nu en vecka, kommer hem imorgon men jag har än så länge klarat allt med mat och så väldigt bra och tvivlar inte på att vi kommer klara det när han kommer hem. Det enda jobbiga är att smyga på morgnarna sen när han är hemma.
 
Angående pendla: ja de blir ju samåkning för mig ett tag. Bilens tändningslås gick ju sönder förra fredagen. Markus, viktors kompis, körde Viktor till bussen och stannade på ICA och sen fick inte han igång den. Jag försökte i 1,5 timme på fredagskvällen och 1 timme på lördagen innan jag kallade på Markus och hans kompis för o bogsera hem bilen för på allmän parkering får man ju inte stå på heltid. Markus kompis fick igång bilen, han var så sjukt finlirad med o vrida på nyckeln och det var jag ju kanske de första tio minuterna när jag försökte. Hade ju bankat på låset och rört och ruckat på det så kanske om jag hade försökt försiktigt trots frustrationen att jag också hade klarat det - jaaaa, jag är bitter för att han fick igång den på sekunder. Men samtidigt tacksam. Så nu springer plånboken iväg också för de blir inte billigt o fixa de..... :/
 
Jo förresten nu när Viktor vart hemma har jag iaf umgåtts lite med vänner. Umgicks med Tömas och Mikael och sprang på Sophia i affären samt tränade med Kristofer i förra helgen. Denna helg blir de inte så mkt av gänget bara eventuellt Anton imorrn. De hade drinkkväll igår, såvitt jag vet iaf, och ni vet ju vad jag tycker om alkohol på det sättet och ikväll ska de festa och jag kommer ju inte in ikväll eftersom jag inte har nationsleg så kan inte komma med. Så ska se film med Kristofer ikväll istället.
 
 
yours truly
Dessidessan
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: