Dessidessan

Livet med hjärntumör

Köln - here I am!

Kategori: Allmänt



Första uppdateringen från Köln då!

Sitter nu i mitt rum på 16 kvadrat med en säng, tre typ byrår/hutschar/va de nu kallas, en hylla, ett skrivbord, en skrivbordsstol, har nyss ätit pannkakor och även alldeles nyss skickat in min slutgiltiga version av min uppsats samt laddat upp den på skolans uppsatsarkiv samt även fått svart på vitt att jag är godkänd - lättnad.

I fredags åkte jag och Viktor hit till Köln. Först flyg som startade för sent men ändå kom i tid. Min resväska vägde först för mkt så vi fick packa om lite. Mitt handbagage vägde 8kg ngt, Viktors 9,9 och min resväska 19, 8 har jag för mig.. :P Buss som tog 2h och en kvart och sedan lyckades vi slutligen även hitta till pendeltåget och köpa biljetter trots att vi inte hade några småpengar och ta oss med Linie 1 till Eupener Strasse. Därifrån tog det oss cirka fem min att traska till mitt nya hem Linnicher Strasse 62.

Väl där hämtade vi nyckeln av grannen eftersom Joyce och Manuel var ute o partajade lite.

Det kändes väl lite sådär o inte bli mottagen klokt men de gjorde att vi kunde snoka runt lite.
Jag var väldigt besviken på att de verkligen inte alls var rent i mitt rum: de va damm på flera ställen på golvet och det var även kladdigt på ett bord/byrå bredvid sängen. Förutom det så hade de inte heller tagit ut alla sina saker vilket störde mig ännu mer. De hade en tvättställning full av kläder i mitt rum samt massa saker som hängde på och bakom dörren. Ingen plats var gjord för mig varken i kök, kylskåp eller i badrum.

Somnade till slut utmattade som vi var.

lördagen låg vi och drog oss ett tag tills vi hörde att de kom upp, då fick vi internet ordnat och pratade lite. Joyce är 23 tror jag och Manuel 25. Han åker iväg till München nu för o göra praktik. Hon ska bo i vardagsrummet och jag i deras sovrum o så delar vi badrum och kök.

Jag och V tog oss in till stan och åt frukost på ett café o försökte sedan hitta min praktikplats, vilket tog en stund. En något större skylt hade kanske vart något tycker jag och de vi frågade hade inte ens hört talas om agisra.

Sedan gick vi längs med shoppinggatan och V hittade en grymt snygg tröja (eller jag gjorde väl egentligen - jag älskar den) samt en jacka.

Därefter åkte vi till IKEA där jag blev sur för att de 1. tog 3 Euro för dryck när man bara vill ha vanligt vatten, vilket ju inte heller ens fanns 2. jag tyckte att köttbullarna var äckliga :( 3. De inte tog mitt svenska VISA-kort!

På hemvägen handlade vi och sen myste mig med film och chips.

söndagen roade vi oss med att åka in till stan och gå runt och titta. Vi promenerade längs med Rhen och tittade på en något annorlunda sevärdhet. Massor med par har låtit gravera in sina namn på hänglås och så har de satt upp dem på ett staket på en bro gränsande mot tågspåren.
Vi kollade även in Kölner Dom (som för övrigt finns i min bloggdesign) som är jättevacker. Så fina fönster har jag aldrig sett förut! Kylan tvingade emellertid hem oss kort efter det.

Hemma mös vi och bara njöt av att va med varandra! ♥

måndagen klev vi upp relativt tidigt för att ta oss bort till Viktors buss som skulle gå kl 9. Jag gjorde mitt bästa för att inte gråta, någon tår kom det men det kom desto fler sen när han skickade världens finaste sms.

Jag tog en liten promenix innan jag tog mig till Praktiken. Där träffade jag några av mina kommande kollegor, men alla jobbar inte på måndagar. Det var väldigt svårt första dagen, ingen hade egentligen tid med mig så hade ingen aning om vad jag skulle göra så jag läste i en pärm för praktikanter och fick till slut stå och kopiera papper mellan 14.20-16 när jag slöt.

Efter det försökte jag fixa massa saker - tågkort, träningskort, mobil och simkort, matbackar m.m. de gick sådär kan jag säga. :(
Pratade av mig med både Carro och V på skype när jag kom hem och till slut somnade som en stock, hade knappt sovit alls natten innan min praktik, låg bara o tänkte.

Idag har praktiken var jättemkt bättre. Jag fick lite uppg. redan från början. Fick prata engelska och sedan tala själv med en person som behövde prata lite för o förbättra sin tyska. Pratat mer med mina kollegor, möblerat om och vågat svara i telefon och öppna dörren. Idag har jag trivts!
Jag har tystnadsplikt så vet inte riktigt hur mycket jag får skriva men så mkt som ovan borde jag utan fara kunna säga - eller vad säger du mummo?

Nu ska jag ta de lite lugnt en stund o sen gå o lägga mig.

P.s hänvisar till Facebook för bilder, för just nu går det iaf inte o lägga upp bilder på bloggen..

yours truly
Dessidessan

Kommentarer


Kommentera inlägget här: