Dessidessan

Livet med hjärntumör

John Rabe - an unknown hero

Kategori: Allmänt


Blev trött ett tag så då satte jag mig själv att städa så att jag antingen skulle däcka eller bli piggare och jag blev piggare.. Har visserligen ont i halsen men ingen feber sen imorse, visserligen tar jag tabletter så kan bero på det...

Men nu har jag städat ännu lite till, och rensat garderoberna och smådonat en aning och känner mig ännu go och glad och kry även om halsen e lite öm... :)

Man ska alltså inte bara vila, för hade jag vilat så hade jag väl däckat och mått kasst men nu mår jag ju okey :P

Har sett en riktigt bra film idag - John Rabe - en tysk man som räddade 200 000 liv i Nanjing i Kina 1937. Då japanerna invaderade Kina och mördade, våldtog och lemlästade hundratusentals kineser. En riktig hjälte som dock inte erkändes förrän 60 år senare när hans dagböcker hittades, detta eftersom hans denazifiering (det tyska ordet, vet inte motsvarigheten på svenska) aldrig accepterades av stormakterna..

http://trailers.apple.com/trailers/independent/johnrabe/images/poster-large.jpg

Det finns en till film om den här händelsen som jag tänker se till att se också - City of Life and Death eller Nanjing! Nanjing! som den också är känd som.

Hittat die Prästin också - filmatisering på tyska av en av mina absoluta favoritböcker - Påven Johanna. Skall bli härligt att få se om filmen motsvarar bokens höga klass.... :)

yours truly
Dessidessan

Kommentarer


Kommentera inlägget här: