Dessidessan

Livet med hjärntumör

MÄN OCH KVINNOR

Kategori: Allmänt


Har precis avslutat den sista uppsatsen som skall in på tisdag (tyckte att det var lika bra att ha den ur världen så att jag kan få koncentrera mig på tentaplugg sen). Valde ämnet skillnader mellan män och kvinnor och tar väl först upp faktumet att vi är olika och tycks komma från olika planeter, lite historik och sedan påpekar jag att våra roller ständigt förändras i samhället där män blivit femininare och kvinnor manligare så de gamla klischeerna mattas ut och borde avskaffas (meiner Meinung nach) och så argumenterar jag för att vi borde utgå mer ifrån varje enskild individ istället för att generalisera enligt könsroller och därmed skapa en förståelsefullare värld. :)


http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.947062!defaultImage/2155535222.jpg


Får väl se hur det går. Vi skall ju få ett preleminärt betyg på den uppsatsen för att se vad vi kan tänkas få på själva uppsatsskrivningen och jag har därför bara använt mig av Duden 10 (tysk-tysk ordbok) eftersom den är det enda hjälpmedel vi får använda oss av, så det kan bli spännande.
Jag ångrar inte för en endaste sekund att jag lade pengar på Duden 10, den är värd varje liten krona av de 220 kronorna för jag älskar den, det finns synonymer, det finns fonetisk skrift, förklaringar och konstruktioner...!

Jag vill ha minst en till i Duden-serien den heter Richtiges und gutes Deutsch och kan säkert vara riktigt bra den med. I mitt ena fönster står enbart uppslagsverk (Duden Universalwörterbuch, spansk ordbok, engelsk ordbok, spanskt minilexikon, svensk ordbok, tysk ordbok, tysk miniordbok och Bonniers Världshistoria) och två krukor :)

Mitt mål är just nu att bara klara alla de fyra tentor jag har framför mig, visst jag skulle gärna vilja ha ett bättre betyg och visst jag kommer väl bli besviken på ett G men allvarligt talat så skulle det ändå vara okey med mig att få ett G för det innebär att jag slipper tenta om, vilket trots allt är huvudsaken :)

Nu får jag ta och sussa, doktorsbesök imorgon...
yours truly
Dessidessan

Kommentarer


Kommentera inlägget här: