Dessidessan

Berlin in a box

Kategori: Allmänt

- a bloggbox... :P

Jösses, ett såhär långt uppehåll med uppdateringar har jag inte haft på evigheter (inte sedan jag var i Österrike), dåligt av mig. Detta gör att jag för att slippa sitta och skriva i flera timmar bara tänker sammanfatta lite fort över varje dag vad vi gjorde... :)

Torsdag 18/3-10
- Österrikarna hade sin landspresentation och vi var på CDU och pratade med Stefan Henneweg. Efter CDU stannade vi svenskar i centrum-områdena. Tanken var att vi senare på kvällen skulle gå -gratis - på Pergamommuseet, men de gick ju åt skogen, de kostade nämligen pengar på grund av någon dum extra utställning så vi vandrade mest runt i staden och jag och grabbarna stannade till slut och tog varsin öl på två olika ställen. Det ena stället hade 150 ölsorter och jag lyckades hitta en som hette DjuDju med passionsfrukt - så in i helvete go!!!!!!!!!
kvällsmat: Fish an Chips

Fredag 19/3-10
- Vi blev indelade i våra arbetsgrupper. Måste erkänna att vår grupp inte blev någon höjdare men själva temat var intressant, eller hade kunnat vara det om de andra hade vinklat det som jag hade föreställt mig det men icke sa nicke...
Efter lunchen i Mensa åkte vi till Abgeordnete Haus och lyssnade på Anja Schillhaneck som är med i Die Grünen. Jag och Sara satt och drog streck för hur många personer som somnade - mer än tio stycken...
Vi i svenska gruppen åkte sedan vidare till Schloss Chalottenburg - enormt fint slott och guiden var enormt bra...!
Kvällen innebar fest hos polackerna som bodde ovanför oss. Men vi kom aldrig ut eftersom folk var så förbannat veliga på vart vi skulle ta vägen så när klockan var halv ett o de ville åka då gick jag, Mikael och Sara och lade oss..
Kvällsmat: Kinamat och lyckokaka med grabbarna
** **

Lördag 20/3-10
Under lördagen handlades det en del på New Yorker innan vi skulle åka på en buss-tour i Berlin. Tack vare den här bussturen fick jag se resten av East Side Gallery (den målade muren) och vi besökte även minnesstället för alla som dog i förintelsen. Givande rundtur!
Därefter åt vi spätzle med gulasch - gulaschen smakade precis som sån där barnmat på burk med köttgryta.. Usch!
Tillsammans med ett par berlinare och ett par andra åkte vi till en club på kvällen där det dansades loss rejält. De hade tre olika dansgolv och jag hade väl lite svårt för att bestämma mig.. Ena dansgolvet spelade house som kan vara riktigt nice o dansa till ute ibland, andra spelade all den partymusik jag lyssnar på och älskar att dansa till och som verkligen får mig i partymood, tredje spelade dock alla mina favorit-rock-låtar men som jag inte riktigt kan dansa till utan bara vill sjunga med i.. Nåja, de andra valde sista dansgolvet och det blev riktigt roligt och när Last Resort kom kunde de ju inte bli bättre :)

****

Söndag 21/3-10
Gick upp och åt frukost vid halv tio och sedan gick jag och Mikael och lade oss och sov vidare - var riktigt underbart. Vi var på Neues Museum, som ju inte riktigt var något intressant. Jag tycker inte om när guider mer pratar om hur ett ställe är uppbyggt än det man faktiskt kan se eller historia om vad som hänt där, så jag var vääääligt uttråkad. Dessutom skulle guidningen bara hålla på i en timme men höll på i nästan två...
Efter det åt vi gemensamt på Bierbörse med hela högen av folk. Beställde in potatissallad - tänkte att det ju kunde vara gott som omväxling. Suck, stort misstag! De hade kokat potatisen i lagerblad och jag, som verkligen inte kan med smaken av kokt korv med lagerblad i, blev verkligen illamående. USCH!

Måndag 22/3-10
Uppstigning tidigt då vi skulle till Berliner Unterwelt. Det vill säga vi fick gå runt under jorden i en gammal bunker.. Något av det intressantaste jag gjort och lite småcreepy..
Därefter jobbade vi i våra grupper. Vi hade delat upp vårt stora tema i tre under grupper och jag, Mikael, Andreas och Elin var i vår. Men vi hade lite svårt att formulera oss. Tog enormt på mina krafter att jag visste vad jag ville säga men inte kunde få fram det. Drygt som fan så till slut bröt tårarna ut samtidigt som jag skrattade åt hur patetisk jag måste ha sett ut. :P
På kvällen var vi på en dansteater med hela gänget. Men som jag måste säga att den sög. När jag går på teater, ser på dans eller vad sjutton som helst, vill jag bara kunna luta mig tillbaka, njuta och bli underhållen utan att behöva delta. Men här skulle man tolka saker i deras dans och nee hu, kunde jag varit utan.

Tisdag 23/3-10
Vår grupp stannde kvar på hotellet på morgonen och skrev färdigt vårt arbete. Därefter åkte vi in till stan för att äta med de andra och Herr Bückner-Gärtner (ledaren för hela det här i Berlin och vår gruppledare) bjöd på glass på ett fint italienskt ställe. Därefter strosade jag och Elin runt lite i butikerna hemma vid oss och letade efter hårprodukter. Vi gick även med Belgarna och åt på italiensk restaurang på kvällen. Men det önskar jag att jag inte gjort. Visserligen fick jag bra kontakt med Peter, en av belgarna, och vi satt och skämtade riktigt mkt och hade nog roligare än någon stund tidigare. Men samtidigt fick jag uppleva ett tillbakahopp till högstadievärlden. Några av de andra tjejerna var nämligen skitsnackare så in i helvete och jag blev ju självklart offret... Idioter! Därmed sjönkt självförtroendet något enormt igen och jag insåg att jag ännu inte är helt stark när de gäller sånt. Jävla tvättsvamp som mamma skulle kallat mig nu :P

Onsdag 24/3-10
Föreläsning och sedan jobb i grupperna. Därefter gick jag och Mikael i affärer och jag hittade string och skor. Skorna kostade 9.95 Euro, underbart!!!
Vi hade avslutningsmiddag med den svenska gruppen på den grekiska restaurangen och jag åt något suuuupergott måste jag säga. Gick även och tog en öl med grabbarna efteråt.. :)

Torsdag 25/3-10
Satt och pratade med en kille, som vi har kallat Swayzee under hela resan, på morgonen. Vi satt och pratade om kinderchoklad och när vi sedan möttes allihop för att gå till tåget fick jag en förpackning med tre små kinderharar utav honom. Snacka om supergullig gest och något av de gulligaste någon gjort för mig :)

Alla grupper framförde sina redovisningar och sedan åt vi mat för sista gången i Mensa. Har ändå gillat deras matsal :)
Åkte hem, klippte topparna hos frisören för 10 Euro, njöt på en bänk av solen och gick sedan hem för o göra mig iordning med de andra inför avslutningskvällen som blev helt okey. Buffén var enormt god och jag blev proppmätt men klubben vi hade fått gratis inträde till sööööög, så vi åkte hem.. :P

******

Fredag 26/3-10
Uppstigning - halv sju.. USCH!
Åka buss hela dagen, smådrygt.. Nåja, hade iaf kul bak i bussen med Elin och Daniel :) Fick dessutom lite skolarbete gjort på färjan som vi åkte med i två timmar.
Kom hem, pratade med mamma och Jocke. Skickade tusen sms, packade upp väskan, betalade räkningar, fixade med korten, såg Alias och fick besök av Daniel en stund också - tur var väl det, för igår var jag inte alls sugen på att vara ensam. Jag har inte känt under hela resan att det varit jobbigt att vara med folket, det har mest bara varit härligt :)

Låtar under resan:
Fireflies
All the right moves
Gypsy
Satellite (tysklands bidrag till Eurovision Song Contest som för övrigt ÄGER)

Ord och uttryck under resan:
Moabit
Fetmabulle
Varm som en vagel
Tinnitus för ögonen

Utvärdering
Resan var helt okey. Även om vi blev totalt ägda politikkunskapmässigt, vi fick åka fruktansvärt långt varje dag för o komma till skolan och det var på tok för lite tyska så fanns det ändra positiva saker - vi lärde oss om politik, vi lärde oss verkligen hur Berlins tågnät fungerar och jag började känna att jag vill hålla igång min engelska bättre...
Den svenska gruppen var riktigt härligt, kanske inte alltid var sams med alla men jag trivdes ändå superbra.
De andra grupperna var väl sådär. Jag gillade som sagt inte vissa tjejer tex men jag erkänner att jag kunde interagerat mer med andra men jag valde att inte göra det för att jag inte ville prata engelska. Jag försökte mer med Berlinarna och de bodde ju inte med oss andra och var inte med på alla aktiviteter så det var lite svårt. Österrikarna var ju mycket äldre än oss andra, med två undantag och de umgicks ju inte ens med oss så där var det ju kört att få prata tyska. Så jag får väl skylla mig själv för att jag inte kommer ifrån den här resan med en hel hög nya vänner, som jag i vanliga fall brukar ha..
Maten har varit riktigt bra och vi har rört oss en hel del också så jag känner inte att jag gått upp, vilket är en lättnad :)
Det blev 585 bilder... :)
Känner mycket större dragning till Berlin efter den här resan, än förra...
Köpt nya fina kläder.
Lärt känna några bättre och fördjupat min vänskap med dem :)

Tummen upp - kort sagt!

Yours truly
Dessidessan

Har nu alltså sammanfattat resan så gott jag kunnat. ;)