Dessidessan

Livet med hjärntumör

Berlinresan

Kategori: Allmänt

Avfärd skulle ske klockan 04.30 vid Pressbyrån på Campus. Jag och Sara skulle gå o lägga oss tidigt men det blev inte riktigt så. Runt halv två kom vi i säng efter att ha spelat kort med Tomas och Anton hela kvällen =) Övervägde att vara vakna de sista två timmarna innan uppstigning men vi gick o lade oss och sov en stund iaf.

04.30 21/10-09 åkte bussen till Trelleborg där färjan tog oss över till Rostock och bilfärden i mysbussen och coola bussen fortsatte ned till målet - Berlin. På färjan sov jag och Becka en stund under en trappa, en hel del som skrattade åt oss... :P
När vi anlände till Berlin skrek jag: Vi är i Berlin, men ingen utom Mikael orkade svara :P hahaa
Väl på hotellet fick vi tjejer ett rum att dela på o killarna blev uppdelade i två rum. Vi var väl då lite smått sura för att duschen sög, det fanns två pyttespeglar och sängarna var stenhårda, men jag kan erkänna i efterhand att allt ordnade sig ändå.. =) Jobbigaste var nog Fransbarnen som skrek som stuckna grisar första kvällen... Jag och Sara var ju själva på hotellet av vår grupp då. Vissa var på kabarée och några andra hade gått ut och druckit öl. Men jag var helt slut med min förkylning så vi låg på hotellet och diskuterade killar :P
Vi åt på en grekisk restaurang under kvällen också, kanske borde nämnas...

22/10
Vi hade stadsvandring från 9.30-12 då vi kollade in massor av byggnader och minnessaker i Berlin. Det var iskallt och jag frös som en dåre. Under pausen åt jag Currywurst - korven var äcklig, men med curryketchupen på blev det ok,. Halv två skulle vi träffas och åka på nästa vandring med en ny guide. Mersad var sen dock så det blev lite griniga miner från guiden... Den vandringen varade mellan ca 13.45-16.30. Alltså var vi ute en hel dag och frös som jag vet inte vad och vi gick och gick och gick kändes det som. Bäst under hela dagen var East Side Gallery - den del där muren är målad. Men tyvärr fick vi inte gå längs med hela.
Stressade hem och vilade, duschade och sen åkte vi iväg på teater. Såg Linie 1, en teater/musikal som jag tror hela gänget älskade. Vi gick iaf runt och sjöng på deras låtar resten av vistelsen.. =)
Efter det gick vi till Donken och kollade in Gedächtniskirche.

23/10
Vi var i Abgeordnetes Haus. Alltså där de som representerar Berlin i Bundestagen(riksdagen) sitter. Vi pratade med en politiker. De måste iaf vart de tråkigaste under hela resan. Jag var tvungen o börja gnaga på min banan för att inte somna.....
Jag jagade ju en deodorant under hela resan. Även under denna rast men hittade ingen.. Drygt.
Dagen fortsatte i Bundestagshuset där vi fick en guidning genom delar av huset. Var faktiskt riktigt intressant. Och var häftigt att se ner över rummet där de har sina möten... Dessutom gick vi upp i kupolen längst upp. Höjdrädd som jag är gick det ändå väldigt bra =)
Sen åkte vi hem, sov, duschade och vi tjejer hade förfest framför varsin spegel i badrummet innan de bar iväg ut. Alla hängde tyvärr inte med in på discot som vi hittade. Men vi som var där hade väldigt roligt. Tyvärr valde de andra att dansa väääääldigt länge på det absolut varmaste dansgolvet så jag mådde inte så bra där ett tag med min förkylning så fick gå o sätta mig... Lyckades senare få med mig Petra och Mikael därifrån och råkade hamna på scenen på ett annat dansgolv. Som singeltjej fick jag dansa med tre killar med ögonbindel på och så skulle jag välja en som skulle få sekt. Jag valde helt fel kan jag säga. Men men så kan de gå. Efter det bar det av hem. Gick lite vilse men till slut kom vi hem och jag somnade som en stock.

24/10

Stasimuseum. Hon var skittråkig så som hon berättade och alla var trötta efter allt stående och gående så vi orkade inte riktigt stå o lyssna på henne i de olika rummen... Efter det var det fritid. Alla hängde ihop och gick på stan tsm. Vi stannade länge på New Yorker där nästan alla storshoppade. För mig blev det ett par nya jeans och en t-shirt.
På kvällen ville alla andra gå ut men jag var verkligen helt slut och hade feberkänningar och var yr så jag ville inte hänga med, jag kände att jag inte skulle klara o dansa och vara glad. Petra stannade också. Slöt med att vi gick och åt med Thomas, JJ, Kristina, Benjamin och Thomas fru och sen gick vi hem vid tolvtiden. Lagom när vi gjort oss iordning kom en onykter och trött Mikael hem och pratade med oss väldigt länge sen somnade vi innan de andra hann komma hem ifrån krogen.

25/10
En regnig dag! Vi kollade på ett slott till ngn gubben vars namn jag inte minns. Sen var vi i Cecilienhof. Förutom att hennes tyska lät som vår, med fel verbformer och fel artikel så var det väääldigt intressant. Det var ju där som Tyskland och Österrikes öde efter andra världskriget bestämdes.
Sen sov jag hela bilfärden till båten.... På båten blev det bara länderkunde plugg. Var ett gäng ifrån Chalmers också som gick runt i kallingar med stridsyxor emellanåt. -De lekte sanning och konka :P
Sista delen av hemfärden i bussen kunde jag inte somna så ringde mamma och Jonas och pratade med JJ och messade med Anton och Carro. Slutligen var vi hemma och då fick jag problem o bära hem mitt flak mariestad som jag köpt. Väl hemma packade jag upp och fixade bilder innan jag kröp ned i sängen.....

Sammanfattningsvis har det varit en väääääldigt intensiv resa men med världens underbaraste gäng!!
Hatar att jag vart förkyld, hade vart mkt roligare om jag inte vart så otroligt trött och matt men jag kan inte klaga, vi fick se mkt på kort tid och har dessutom verkligen kommit nära nu allihop. Oförglömlig resa!