Dessidessan

Livet med hjärntumör

Zürs 19

Kategori: Allmänt

28/2-09
Sista februari idag!
Härligt, bara mars kvar och ca 22 dagar i April. Har blivit lovad att det iaf är slutjobbat till den 22:a April så att jag kan köpa tågbiljetter för då, när jag nu bestämt mig vilken väg jag skall ta hem.

Fick dricks idag också, mindre än i Januari, tycker det är jättekonstigt. Vi har haft dubbelt upp med folk om inte trippelt med folk och vi har inte fått någonting i dricks, det suger.

Martin bestämde sig för att ge mig en tyskalektion idag inför alla gäster och han skämde ut mig rejält. Annars kan han göra narr av min tyska och skojja om den men den här gången gick han fan för långt, får jag chansen till det kommer jag att säga till honom att nästa gång han bestämmer sig för att ge mig en lektion i det tyska språket så behöver han inte skrika det så att alla gäster hör. Otroligt förödmjukande var det iaf! (Jag frågade om vi skulle spara en bon eftersom den var à la carte och använde mig av verbet sparen, Det var tydligen fel, sa han, och så började han demonstrera och visa: Att om vi har kvar ett papper på en tallrik - Då sparar vi, genom att återanvända, men det heter inte spara när man skall behålla något. Suck… Komplicerat att förklara men allt det här demonstrerade han iaf HÖGT och övertydligt med en sopptallrik med papper på)

Martin grälade med Kathi (inte min Kathi) igår också, han sa till henne att gå hem för att hon diskuterade emot honom. Hon sa att hon tänkte inte gå hem, hon jobbar inte för honom utan för Familjen Jochum.
Okey, jag kan förstå att man inte skall tjaffsa emot sin chef men samtidigt så som han behandlade henne och skrek åt henne på en gång istället för att be henne snällt först (det handlade om att han tyckte att hon talade för högt) då kan jag förstå att hon ifrågasätter honom. Plus att han kan ju uppenbarligen inte ta kritik utan att totalt flippa ur. Hon och jag har dessutom börjat komma riktigt bra överrens.
 Det går egentligen ganska bra med alla just nu, till och från, vi alla har ju dåliga dagar så det kan ju gå fel emellanåt men inga större meningsskiljaktigheter med någon just nu. Kathi till och med höll med mig om att Natascha kan vara en riktig liten minichef som försöker styra över folk och ni skall då veta att Natascha är tillsammans med Kathis bror…

Idag har det varit strålande solsken sedan jag klev upp. Snön smälter så att det forsar. Hoppas det blir dåligt väder snart igen för jag gillar inte att vi har terrassen öppen som vi hade idag. Iaf inte när jag blir indelad att hämta dryck. Får en bon där det står G.V och jag har ingen aning om vad G.V är. Frågar Slobo som hade gett mig den, han ruskar på huvudet och snurrar med fingret mot huvet sådär som att jag är knäpp i skallen och säger till mig att jag skall fråga någon annan. Va fan är det för stil???? Jag har aldrig fått en bon där det stått så förut är det då så förbannat konstigt att jag inte vet vad det betyder?? Nej!!!! Det betydde iaf Grüner Veltliner, alltså vitt vin…..

Stressigt var det iaf idag. Skulle ju dessutom ha stor ivägresedag och så skulle vi få en lugn svacka igen. Med svacka då tänker jag på de femtio pers vi hade i januari, men nee vi har ännu över 100 pers. Hoppas det blir bättre till nästa lördag!

Martin är här på besök. Kul att träffa honom, men det har uppstått ett litet problem… Han är tydligen intresserad av mer än vänskap. Men det är då inte jag….


1/3 -09

Jag och Martin grälade igår, han tyckte att jag förändrats och hade noll förståelse för att jag hade haft en skitdag så att jag därför inte var på topphumör och ingen förståelse för att jag ville skriva av mig om dagen… Medan jag duschade drog han… Han var borta när jag kom ut ur duschen. Satte mig på en stol och visste inte alls vad jag skulle göra. Då kommer han in genom dörren igen säger att han inte vill att det ska sluta så. Han stannade alltså till imorse. Men jag vet inte om jag kommer att åka till Lindau för att träffa honom igen. Ja, jag har kanske förändrats, är inte lika lätt att få glad längre eller något sånt, men han har förändrats i mina ögon också….


Herregud vilken kväll!!!!!!!! Blev indelad på tredje stationen med Dominique och Mathias (Brigitte var ledig så Mathias var stationsledare istället). Vanligtvis brukar det vara så att trots att en station bara är två pers, förutom mig, brukar de inte låta mig göra så mycket själv utan de säger till exakt vad jag ska göra, när och var.
Men ikväll, ikväll var den första kvällen som jag någonsin haft så mycket ansvar! Jag hade hand om maten helt själv!! Skulle hålla koll på lapparna och ropa upp, hämta mat, duka om och servera och självklart kom ju alla på en gång också. Blev ett par småmissar men inga större allvarliga fel som märktes så att gästerna fick lida. Jag är riktigt stolt över mig själv och otroligt tacksam att Mathias lät mig få så mycket ansvar (tackade honom och han berömde mig, tippsade mig om vad jag kan tänka på att göra bättre och hur jag skulle göra det bättre, tummen upp för det).
Jag menar visst har jag haft hand om maten förut men då har jag ändå inte varit i närheten av bonlapparna så mycket, det har mest varit ”Desi, ropa upp 30” ”Desi, kolla vart 24 håller hus”. Alltså att jag får en uppgift, hela kvällen har jag varit min egen uppdragsgivare och jag har haft skitkul!!

Samtidigt ikväll har jag förstått varför folk verkligen inte hjälper varandra på de andra stationerna. När alla kommer på en gång då har man helt enkelt inte tid! Samtidigt finns det många saker som skulle kunna samarbetas med.
Nåja, de kommer aldrig få ett bra samarbete i restaurangerna här så länge de har det där förbannade rangsystemet. Bra, att en är ledare och skall ha koll men när den ledaren vägrar hjälpa till just för att den har en rang högre då har det gått för långt enligt mig.
Ex. Jag stod själv i köket, hade 9 rätter som skulle ut till samma bord på station 1. På en bricka kan man få på cirka sex tallrikar, beror lite på vilka tallrikar det handlar om. Iaf så kunde jag inte få med allt och den enda som fanns där förutom jag och som dessutom lämpligt nog är station 1 var Petra. (Petra är ju ledare för station ett) Bad henne ta med de tre sista eftersom ingen annan fanns i närheten. Hon blev fly förbannad och tyckte att hon minsann inte skulle bära någon mat, hon var minsann stationsledare och inte ”commi” och hon tänkte minsann inte bli degraderad till det (många minsann). Så gick hon ut i restaurangen och skickade in en av de som hon har under sig på sin station. Låt mig förtydliga: Hon gick alltså tomhänt ut i restaurangen för att skicka in någon annan istället för att bara helt enkelt ta med dem…. DET kallar jag får att rangsystemet förstör samarbetet!!

Jo det är förresten ganska komiskt. VI har ju haft fint väder nu två dagar och på de här två dagarna har all snö som kom under de två veckorna som det konstant snöade smält bort... Så fort går det alltså..




Tisdag 3 mars 2009

Igår tror jag var den bästa dagen jag någonsin kommer att ha upplevt på det här stället. Martin var ledig, Brigitte var ledig och Petra började klockan tolv så innan klockan tolv var alla så otroligt glada och snälla, stämningen var underbara. Vi jobbade bra och hade roligt, gick runt och sjöng och det var helt enkelt lätt att arbeta!! Var dessutom på station 3 igen med Domi och Mathias och det gick hur bra som helst!! Hade en jätterolig kväll med de två och med de gästerna på den stationen.

Suck, men idag var jag återigen på avbytarbänken. Alla stationer var fulla så ingen behövde mig därmed blev jag inte indelad någonstans och fick heller inte hjälpa någon så från klockan tolv till klockan halv tre fick jag stå inne och polera bestick och glas hela tiden. SÅ förbannat roligt, eller inte! Får se hur det blir ikväll då är jag iaf indelad på fjärde för Attila har fått ledigt på kvällen…

Senare: Hade ytterligare en skit bra kväll!!!!!!!! Det gick hur bra som helst med Theresa och Andy på station 4 och allt löpte på riktigt bra och Theresa sa att hon var jättenöjd med kvällen. Har alltså haft tre underbara kvällar på jobbet, undrar hur länge det fortsätter så......!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: