Dessidessan

Livet med hjärntumör

Zürs 5

Kategori: Allmänt

Hallojsan!!

Det blev inge Lindau i torsdags(22:a januari), hade ingen lust. Pratade dock med Staffan och han var ledig i St Anton så efter att ha hämtat upp min lagade dator hos Sekreteraren (allt är kvar på datorn och jag har redan kopierat över alla mina bilder på en cd så att jag inte förlorar dem) och köpt solglasögon i Lech så åkte jag dit och hälsade på.
Det tog ungefär 20 minuter att åka dit och kostade 3,7 €. Där träffade jag inte bara Staffan utan även Sophie, Tåve, Brett och Ellie ifrån Lindau. Hur trevligt var inte det då? och hur underbart var det inte att äntligen få ha en konversation på svenska?!

Fredag 23:e Januari
Hade en skitdag. Inte nog med att jag fått "officedienst mittag" vilket innebär att jag skall göra allt ifrån en lista som upptar ett helt a4, ända fram till nästa onsdag, och därför inte kan hjälpa till med Frukostservicen till rummen - vilket är det enda jag verkligen tycker är roligt under hela dagen. Jag hade också en skitkväll där jag grälade med Natascha. Eller hon grälade med mig, själv bröt jag ihop efter kvällens gång då jag var så otroligt frustrerad.
Det är ju nämligen så att jag inte kan gräla på tyska, jag kan överhuvudtaget inte säga ifrån när någon behandlar mig illa och det är så jävla jobbigt!! Jag skulle aldrig låta någon behandla mig så hemma utan att åtminstone försöka säga ifrån men jag har inte en suck här om att säga något vilket då gör att jag blir en tvättsvamp (som mamma kallar mitt beteende) och tar åt mig allt som de säger.
Dessutom när jag då stod där bland besticken och försökte hålla tårarna borta och bara längtade hem insåg jag att det inte spelar någon roll att jag vill hem eller att jag ville ringa någon och prata. Jag kan inte åka hem och det hjälper ju bara för stunden att ringa hem men då mår ju de hemma dåligt för att jag mår dåligt och det är ju bara onödigt. Jag kan ju dessutom inte prata med någon klockan 23 på kvällen.
Nej, jag är ensam i den här utmaningen och det är min resa, mitt liv, jag måste ta mig igenom det här. Först kände jag mig då bara otroligt ensam och ville gråta mer men sen kände jag hur det blev lite lättare att hålla tårarna tillbaka, för klarar jag det här, vad kan då stoppa mig senare egentligen och jag ska tamigfan klara det! Inte för att jag har något val....

Tänkte mycket den kvällen. Tänkte på hur de andra känner det, alla som åkt hemifrån.. Tänkte på utbildningar, på vänner som hört av sig, på vänner som inte hört av sig, på jobb på boende på allt och på Jimmie. Måste försöka sluta ringa så mycket till honom. Dels för att det är så otroligt svinigt dyrt och dels för att jag faktiskt måste inse nu att han inte längre har några känslor för mig och eftersom jag alltid vill ha kvar hans vänskap måste jag därför komma över honom...

Satte mig iaf i matsalen efter kvällen och lät tårarna rinna i en halvtimme innan Attilla kom och muntrade upp mig. Kathi blev dessutom skitförbannad när hon fått höra hur Natascha betett sig och ville gå och skälla ut henne, token. Skönt att jag har henne även om vi verkligen går varandra på nerverna nu emellanåt...

Lördag 24:e Januari


Komiskt, idag har vi 50 gäster som åker och över 80 som kommer. Lagom kul, jag som ville ha det lugnt ett tag...

Har dessutom tappat rösten. Känner mig bara lite småförkyld, hostar lite smått men allt har tydligen satt sig på rösten för den är helt förstörd. Men mår ju inte dåligt så kan inte sjukanmäla mig så rösten får tyvärr lida, jag har inget annat val.

Pratade med Petra och Slobo, förhoppningsvis, sen när de är mer folk här i februari, så kommer jag inte få officedienst mittag längre för då måste jag vara på rumsservicen. Det känns bra, då måste jag alltså bara stå ut fram till nästa onsdag och sen hålla tummarna för att jag sedan slipper. Har fått träningsvärk efter att ha dammsugit hela restaurangen nu två dagar i rad - störigt..

Neeee men nu ska jag gå tillbaka och ta ett förkylningsbad och lära mig menyn. Ni får ha det så bra där hemma, saknar er! Pussss och Kram



Jag skriver in kvällens meny så att ni kan få er en föreställning om vad det är jag måste lära mig varje dag och jag skriver den precis som den är, på tyska (Fourme d Ambert är franska och på tyska betyder det Blauschimmelkäse), eftersom jag ju måste lära mig allt utantill PÅ tyska.. :

Två förrätter:

Schottischer Gewürzlachs mit Orangenspargel und Spargelmoussepraline dazu hausgemachtes Olivenbrot

Radicchio-Löwenzahnsalat mit Fourme d Ambert und Weintrauben

soppa:
Aufgeschlagenes Schwarzwürzel- Champagnersüppchen mit gefüllter Brandteig-Räucherfisch Profiterole.

2 Huvudrätter (första är kötträtt och andra fiskrätt):

Gebratenes Kalbsrückensteak in Morchelrahmsauce, Glacierte Karotten und Kressenudeln

Gebratener Zander auf Karfiol und Romanesco in Kapern-Rosinensauce

Buffe:
Käse und obst

Två desserter:


Hasselnuss Créme Brûlée mit Cassis- Holunder-Eis

Dunkles Schokoladenmousse auf marinierten Waldbeerfrüchten





Kommentarer


Kommentera inlägget här: