Dessidessan

Livet med hjärntumör

Mein erster Tag in der Schule

Kategori: Allmänt



Riktigt besviken på skolan som det ser ut nu...
Kom dit imorse, då blev vi först inskickade i fel rum och sen kom de på, oj ni är svenskar ni ska till ett annat ställe. Bra!
Fick fylla i ett formulär om hur bra vi trodde att vi är på tyska. De olika stegen är a1, a2, b1, b2, c1, c2 och så finns det typ plus emellan varje steg. Jag skrev att jag var B1 på allt och jag står ännu fast vid det men jag fick B2 av läraren som jag pratade med i typ fem minuter :S
Hallå, liksom! Hur kan hon avgöra det så fort? Imorgon hamnar jag alltså med B2:are. Idag var lite annorlunda eftersom många är borta, de har vart på oktoberfest i helgen så idag var vi blandat b1 och b2 och bara det var svårt nog. Jag saknar lixxom grund i gramatiken. Så helt plötsligt skulle jag göra en uppgift där jag skulle skriva i imperfekt och det lärde jag ju mig i onsdags på tåget.....
jag vill ju dessutom mest ha gramatik, jag har inga svårigheter med att prata på tyska, det är bara prata på. Men säger ju ofta fel eftersom min grund är väldigt dålig. Men verkar som att man mest pratar och pratar.... så lite besviken...

Kommer från och med nu har lektion från klockan 9.00-10.30 och sedan 11.00-12.30. Sen har jag lektion från 13.30 till 15.30 på tisdagar och torsdagar..
Tisdagar är filmkväll, då ser man film i skolan klockan 20, gratis. Torsdagar är sportkväll, har inte riktigt förstått vart än men det får Adam eller någon visa mig senare. Adam är min nya vän, den enda jag fått hittills... Han är från England och fyller imorgon 19 år. Han är B1+ och har idag ätit mat med oss svenska tjejer och visat oss vart vi kunde handla mat. Sedan visade han mig vart det ligger ett gym. Kostar 35euro för en månad och då kan jag gå på hur många pass jag vill och träna vid maskinerna. Finns dock inge body combat men magintensiv och lite andra....
Men haha som det ser ut nu behöver jag bara gå med Adam i en halvtimme så har jag tränat för jag måste typ springa för att kunna hinna med i hans tempo för han saktar inte in... :P
Vi har spelat biljard, poker på internet och fotbollsspel och han har lyssnat på all min musik typ :P

Nu är jag ensam. Mitt huvud värker från tyska och engelska som jag blandat hela dagen-oavsiktligt, mina axlar är stenhårda, så här stel har jag aldrig vart... Mina händer värker efter gårdagens väskdragande och dagens handlande.. 22euro för: smör, philadelpia, tre yoghurtar (de har inga stora), kellogs k-special, mjölk, apelsinjuice, pasta, bulgur, fiskpinnar, bröd, två pastasåser, två äpplen och knäckebröd.....
Jaja nu har jag klagat färdigt....
Ha de bra. Puss

Kommentarer


Kommentera inlägget här: